Over de training
Genderdiversiteit gaat over erkenning van de identiteit van mensen. Daarom is het wezenlijk voor het maatschappelijk functioneren en de beleving van geluk en verdriet. Het is dus een essentieel thema in de zorg. Ook genderdiverse mensen staan voor lange wachtlijsten en proberen hun vragen beantwoord te krijgen over psychologische, medische en wettelijke ondersteuning, maar veel van hen ervaren drempels in het contact met zorgprofessionals. Deze eendaagse training geeft je de kennis, vaardigheden en handvatten om een inclusieve en veilige zorgomgeving te bieden. Je leert hoe genderdiversiteit van invloed is op hulpvragen, welke rol taal en communicatie spelen en hoe je onbewuste vooroordelen herkent en doorbreekt.
Waarom?
- Je kunt erkenning en veiligheid bieden zodat iedereen zich welkom voelt.
- Je vermijdt onbewuste fouten in taal en houding.
- Je zelfvertrouwen neemt toe en hierdoor ook je werkplezier.
Inhoud training
Deze eendaagse training biedt zorg- en hulpverleners praktische kennis en vaardigheden om genderinclusief te werken.
De dag omvat theoretisch inzicht over genderdiversiteit en via interactieve oefeningen leren we over communicatie en taalgebruik over verbetering van inclusieve zorg. Met rollenspellen en gesprekstechnieken leren deelnemers omgaan met uitdagingen zoals misgendering en weerstand. We sluiten af met een persoonlijk actieplan, zodat het geleerde direct toepasbaar is in de praktijk. Bij afronding ontvangen deelnemers een certificaat en, indien van toepassing, accreditatiepunten.
Doel training
Zorg- en hulpverleners voorzien van de kennis en vaardigheden om genderdiverse mensen respectvol en professioneel te ondersteunen door:
- Een inclusieve en veilige zorgomgeving te creëren;
- Genderbewust communiceren en handelen;
- Bewustwording en doorbreken van onbewuste gendernormen.
Resultaten
- Kennis en bewustwording over genderidentiteit en de uitdagingen voor zorgprofessionals.
- Gender-inclusief communiceren en moeilijke gesprekken respectvol voeren.
- Beter cliëntcontact en samenwerking, zodat passende zorg en ondersteuning wordt geboden.
- Minder klachten en escalaties door bewuste communicatie en een inclusieve zorgpraktijk
- Een inclusieve werkcultuur omdat behalve voor de cliënt ook ruimte voor de collega’s ontstaat.