Stevig staan bij (tucht)klachten

Stevig staan bij (tucht)klachten 4

  • Accreditatie

    SKJ: 9 punten

  • Kosten

    € 450,- (vrijgesteld van btw)

  • Voorbereiding

    Het maken van een voorbereidingsopdracht.

  • Eerste datum en locatie

    Donderdag 19 maart 2026 | Utrecht | inclusief lunch

  • Trainingsduur & studiebelasting

    Totaal: 9 uur | Trainingsdag: 6 uur (09:30-16:30 uur) | Voorbereiding: 3 uur

  • Incompany

    Deze training kan ook incompany gegeven worden tegen een gereduceerd tarief. Vraag vrijblijvend een offerte aan.

Over deze training

“Stevig staan bij (tucht)klachten” is een intensieve 1-daagse training voor zorgprofessionals die klachten willen gebruiken om de zorg te verbeteren en tot meer wederzijds begrip te komen met de klager. In de zorg worden regelmatig klachten geuit, maar de manier waarop je hiermee omgaat bepaalt of jouw relatie met de cliënt verbetert of verslechtert. Deze training biedt jou de handvatten om klachten om te buigen naar kansen voor verbetering van de zorg, versterking van de cliëntrelatie en behoud en versterking van jouw regie in lastige situaties. Je leert de psychologische kant van klachten begrijpen en praktische technieken om hier effectief mee om te gaan. We gaan in op klachten die geuit worden in de informele sfeer, bij jou of je leidinggevende, én klachten die worden ingediend bij de klachtencommissie of bij het tuchtcollege.

Waarom?

  • Vertrouwen opbouwen met klagers, de relatie verbeteren en escalatie voorkomen.
  • Onzekerheid en stress verminderen, zodat je klachtgesprekken rustig en beheerst kunt voeren.
  • De emoties achter klachten en onderliggende behoeften van de klagers begrijpen
  • Versterk je professionele regie, zodat je de controle behoudt in en escalatie voorkomt
  • Verbeter de kwaliteit van zorg door klachten effectief te gebruiken.

Inhoud training

In deze training leer je praktische technieken om effectief om te gaan met klachten. Je leert hoe je achter de klacht de werkelijke emoties en behoeften van de cliënt kunt ontdekken en hoe je deze kunt adresseren terwijl je je professionele standaard behoudt. We behandelen valkuilen bij klachtbehandeling, zoals in de verdediging schieten, en bieden een gestructureerde aanpak voor omgaan met klachten, vanaf de ontvangst van de klacht tot de oplossing. Je oefent met realistische casussen en krijgt persoonlijke feedback om je vaardigheden direct toe te passen in je dagelijkse werk. We staan ook uitgebreid stil bij de formele klachten waarmee je te maken kunt krijgen bij een klachtencommissie of het tuchtcollege. Wat komt er op je af, wat betekent een officiële klacht, hoe kun je je voorbereiden en hoe kom je daarna weer in samenwerking met je cliënt?

Heb je nog vragen? Kijk dan hier of stuur ons een bericht.

Doel training

Deze training helpt zorgprofessionals beter om te gaan met klachten en deze te gebruiken als kansen voor verbetering van de zorgrelatie. Het uiteindelijke doel is om klachten op een constructieve manier op te pakken, niet te laten escaleren en weer in constructieve samenwerking te komen met je cliënt of patiënt. Hierdoor kan meer tijd besteed worden aan de zorg of hulp die nodig is.

Resultaten

  • De vertrouwensbasis met cliënten en hun naasten verbetert.
  • Ontspannen omgaan met klachten.
  • Open en duidelijke communicatie met collega’s en cliënten.
  • Professionele regie en controle over klachtgesprekken.
  • Verbeterde werkrelaties.
  • Klachten worden gezien als kansen voor verbetering en samenwerking met de cliënt.

Voor wie?

  • Jeugd- en gezinsprofessionals, Jeugdbeschermers, Jeugdreclasseerders, Pedagogisch medewerkers, Gezinshuisouders, Pleegzorgbegeleiders, Raadsonderzoekers, Veilig Thuis-onderzoekers, Gezinsbegeleiders, Jeugdconsulenten, Wijkteammedewerkers, Ambulant hulpverleners, Pedagogen, Psychologen, Gedragswetenschappers, Gedragsdeskundigen, Maatschappelijk werkers, Medewerkers in de ouderenzorg, GGZ-medewerkers, Medewerkers in de gehandicaptenzorg, (huis)artsen, verpleegkundigen, GZ-psychologen en orthopedagoog-generalisten.
  • Beleidsmakers en leidinggevenden die te maken krijgen met klachten en/of medewerkers begeleiden die te maken krijgen met klachten.
  • De training wordt gegeven op hbo-niveau aan professionals werkzaam in de zorg.

Docenten

Stevig staan bij (tucht)klachten
Jelle Meij Docent

Jelle Meij is jurist en heeft zich gespecialiseerd in het jeugdrecht, met een bijzondere focus op het tuchtrecht in de jeugdzorg. De afgelopen vijf jaar heeft hij ouders, jeugdigen en pleegouders bijgestaan in tuchtprocedures. Zijn betrokkenheid bij deze vaak complexe en beladen trajecten heeft hem een scherp inzicht gegeven in de spanningen die kunnen ontstaan tussen professionele autonomie, juridische kaders en de beleving van ouders en kinderen. Jelle combineert juridische expertise met een scherp oog voor de morele en relationele dimensies van het werk in de jeugdzorg. Zijn trainingen zijn ervaringsgericht, reflectief en gericht op het versterken van vakmanschap en regie.

Schrijf je direct in!

Stevig staan bij (tucht)klachten
Donderdag 19 maart 2026 | Utrecht | inclusief lunch


Wil je een andere datum? Vul het contactformulier in en we houden je op de hoogte!